Opmerkelijke schenking

29 september 2020

Opmerkelijke schenking

Het komt niet zo vaak voor dat een museumbezoeker naar ons museum komt en een pijp ter beschikking stelt. Vandaag kregen we bezoek van een mevrouw uit Amsterdam-Buitenveldert. Eind jaren zestig had zij een periode in Iran gewoond. Uit die tijd bezat zij naast allerhande sierraden ook een antieke pijp die zij kwam tonen. Het gaat om een gangbare typisch Perzische gebruikspijp, maar wel een met een duidelijk afleesbare ouderdom. De lange houten steel is achtkantig met twee banden in subtiel kerfsneewerk. Het voorwerp was indertijd door haar op de antiekmarkt in Teheran gekocht. Genereus stelde ze de pijp ter beschikking aan onze collectie. Een bijzondere schenking want gebruikspijpen met een forse leeftijd zijn tegenwoordig niet gemakkelijk meer te vinden.