45 jaar pijpenonderzoek

1 oktober 2014

45 jaar pijpenonderzoek

Vandaag is het op de kop af 45 jaar geleden dat in Amsterdam aan de Keizersgracht op de scheidslijn van de panden 485-487 een grote rechthoekige beerput werd opengetrokken waar enkele duizenden zeventiende eeuwse kleipijpen werden gevonden. Het ging om kroegafval van een tabakskroeg uit de jaren 1630 en 1640. Die vondst was de start van het onderzoek naar de Nederlandse kleipijp en dat resulteerde in wat nu het Amsterdam Pipe Museum is. Een mijlpaal voor het museum maar vooral voor onderzoeker Don Duco, wiens werk na 45 jaar inzet een steeds grotere uitstraling heeft gekregen. De uitdagende aard van het materiaal en de steeds voortgaande resultaten in het verzamelen, onderzoeken en publiceren zorgden ervoor dat de jaren zijn omgevlogen met een bijzonder resultaat als gevolg.

Nieuwsarchief