Amsterdam Pipe Museum
$('#mast1').cycle({
			delay: 0,
			speed: 3000
		});
$('#mast4').cycle({
			delay: 1000,
			speed: 3000
		});
$('#mast7').cycle({
			delay: 1000,
			speed: 4000
		});
$('#mast10').cycle({
			delay: 2000,
			speed: 3000
		});
home > zoeken > objectcatalogus

Schilderij

Schilderij in olieverf op doek van een borststuk van een vrouw aankijkend afgebeeld, een baret met veer op het hoofd, een kleipijp in de opgeheven rechterhand, voor haar een blad met twee vakken waarop rookgerei bestaande uit drie korte kleipijpen, een pijpenstopper, een brandende lont, een asbakje en ander bakje, achter de pijpenbak twee glaasjes. Oorspronkelijke vergulde lijst met eenvoudige bladmotieven in de vier hoeken.

Collectienummer:APM 18.079
Deelcollectie:prenten
Kenmerken:
techniek:geschilderd
materiaal:olieverf op doek, lijst, verguld
kleur:olieverf, meerkleuren
Afmetingen:
hoogte:84,5 cm
breedte:66 cm
overig:lijst: 98 x 79,5 cm
Productie:
land:Frankrijk ?
maker:Elisabeth-Marie (Louise) Vigée Le Brun
Datering:
periode:1790 - 1830
Verwerving:
aanwinst:2006
Commentaar:Afgebeeld paginagroot in jaarverslag Scandinavisk Tobakskompagni, annual report, 1992/1993, p 31.
Literatuur:
  • Dunhill, Alfred, The Pipe Book. London: A. & C. Black Ltd., 1924. t.o. p 244, plate XXVIII. Bijschrift: Madame Le Brun (1755-1842) from an oil painting in the possession of Alfred Dunhill, Esq. Het schilderij vertoont andere details het het gelaat, maar ook in de strikken aan de jurk, de rechter arm met mouw, ook de pijp is beter uitgewerkt.
  • Corti (Count), Egon Caesar, A History of Smoking. Bombay & Sydney: George G. Harrap & Co. Ltd., 1931. foto t.o. p 206, fig. 51. Onderschrift: Madame Vigée-Lebrun (1755-1842) smoking. Believed to be a self-portrait. By permission of the owner, Mr. Alfred Dunhill, of London. Notice the smoking outfit of the period.
  • Molde, Paul, Tobakken. København: A. Frigast Larsen Forlag, 1941. p 29. Dit exemplaar.
  • Dunhill, Alfred, The Gentle Art of Smoking. London: Max Reinhardt, 1954. foto t.o. p 19. Dit exemplaar. Onderschrift: Madame le Brun, Self portrait, 1780.
  • Dunhill, Alfred, The Gentle Art of Smoking. New York: G.P. Puttnam's Sons, 1954. t.o. p 50, plate 2. Dit exemplaar. Bijschrift: Madame le Brun, self portrait, 1780.
  • Dunhill, Alfred, The Pipe Book. London: Arthur Baker Limited, 1969. p 194. Dit exemplaar, bijschrift: Madame Le Brun (1750-1842) from an oil painting in the possession of Alfred Dunhill Ltd.
  • Dunhill, Alfred, Die edle Kunst des Rauchens. München: Wihelm Heyne Verlag, 1971. t.o. p 32. Dit exemplaar. Bijschrift: Madame le Brun: Selbstporträt, 1780.
  • Dunhill, Alfred H., The Gentle Art of Smoking. London: Max Reinhardt, 1981 [1954]. foto t.o. p 19. Dit exemplaar.
  • Armero, Carlos, Antique Pipes, a Journey around a World. Madrid: Tabapress, 1989. p 12. Dit exemplaar, onderschrift Madame Le Brun, Self-portrait, 1780.
  • Fellner, Sabine et al., Die lasterhafte Panazee; 500 Jahre Tabakkultur in Europa. Wien: Österreichisches Tabakmuseum, 1992. p 61, I66. Selbstporträt der Madame Vigée-Lebrun (Paris 1755-Paris 1842), öl auf Leinwand, 98 x 80 cm. London, Alfred Dunhill Collection. .. Madame Vigée-Lebrun zeigt sich auf ihrem Selbstporträt als ebenso elegante wie passionierte Raucherin. Vor sich auf einem Tisch hat sie ein Kästchen mit verschiedenen Rauchaccessoirs ausgebreitet. Idem, p 73, kleurenfoto, onderschrift Selbstporträt der Madame Vigée-Lebrun, 1780.
  • Schulz, Manfred, Zivot s dymkou. Praha: Mlada Fronta, 1992. p 83. Dit exemplaar.
  • Delalande, Dominique, La fleur du mal; Cinq siecles d\objets d\art autour du tabac. Paris: Trianon de Bagatelle, 1994. p 41, cat. 93. Dit exemplaar. Bijschrift: Elisabeth Vigée-Lebrun (1755-1842), peintre de Marie-Antoinette, ne nous a pas seulement légué ses délicats portraits, elle nous confirme dans son autoportrait qui si une dame de la haute société n'avait peur de fumer la pipe, elle n'hésistait pas non plus à símmortaliser celle-ci à la main. Autoportrait de l'artiste, habillée à la mode écossaise et fumant une pipe d'argile. Au premier plan: un coffret d'accessoires de fumeur garni de pipes en terre, un briquet à amadou et un bourre-pipe. Dimensions à la vue H: 82 L: 64. Paris ?, France, vers 1780/1785 (coll. Alfred Dunhill Ltd, Londres). Originellement l'artiste avait laissé la pointe de son sein gauche. Bien des années plus tard, vers 1950, le tableau fut exposé dans la salle de réunion du conseil d'administration de Dunhill à Londres. La tradition de la Maison raconte que Mary Dunhill, l'épouse d'Alfred Henry Dunhill, offusquée, exigea de faire recouvrir cette 'choquante' nudité par un voile de pudibonderie.
  • Duco, Don, Hoogtepunten uit het Pijpenkabinet. Amsterdam: [uitgave in eigen beheer], 2010. hoofdstuk: Zelfportret van een rokende dame. Dit exemplaar.
Expositie:
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die lasterhafte Panazee", 1992.
Parijs, "La Fleur du Mal", Trianon de Bagatelle, juli-oktober 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, voorkamer, 2006 e.v.

Afbeeldingen

1

  1 / 10