Amsterdam Pipe Museum
$('#mast1').cycle({
			delay: 0,
			speed: 2000
		});
$('#mast4').cycle({
			delay: 2000,
			speed: 2000
		});
$('#mast7').cycle({
			delay: 2000,
			speed: 2000
		});
$('#mast10').cycle({
			delay: 0,
			speed: 2000
		});
home > museum > de museumorganisatie

Beleid

Publiek

De bekendheid van het Amsterdam Pipe Museum bij het algemene publiek is al in de jaren 1980-1990 bestendigd, toen het museum nog als Pijpenkabinet in Leiden gehuisvest was. Door de langdurige anti-tabakcampagnes sinds het laatste decennium van de vorige eeuw is het moeilijker het cultuurhistorisch belang van de pijpencollectie onder de aandacht van de pers en publiek te brengen.

Sinds 1995 is het museum op een publieksaantrekkelijke locatie in het centrum van Amsterdam gevestigd, aan de Prinsengracht tussen het Leidseplein en het Rijksmuseum. De permanente presentatie is in de historische ambiance van een Amsterdams grachtenhuis te zien en omvat ruim 2000 objecten. In combinatie met het historische interieur van het pand is de vaste expositie voor bezoek extra attractief.

Het belang van de virtuele bezoekers is groot en zal alleen nog maar toenemen. De website van het Amsterdam Pipe Museum valt goed bij het internationaal toerisme, dat met alle voor de hand liggende zoekwoorden het museum kan vinden. Dat blijkt wel uit de oververtegenwoordiging van buitenlandse toeristen onder de bezoekers.

Vanaf 2013 wordt extra aandacht besteed aan de zichtbaarheid, bekendheid en bezoekerstevredenheid. Zo is het museum aangesloten bij zowel de nationale Museumkaart als de IAmsterdam-Card. Positieve reacties en beoordelingen worden gesignaleerd op de eigen pagina op Tripadvisor. Via Facebook zend het museum regelmatig nieuws uit over activiteiten en aanwinsten. Deze media worden de komende jaren voortgezet.

Het streefcijfer voor virtuele bezoeken in 2016 is 60.000 per jaar, voor ‘live' bezoeken 5.000 per jaar.