Museum number:

Keyword:

eagle, blooming flowers

Description:

Tabakspijp van zilver met ingesnoerde ketel met lensvormige onderzijde, een kleine markering als overgang naar de opgaande steel, de steel met een soort manchetvorm, een ingesnoerde zone en een cilindrisch eind. Ketel voorzijde gegraveerd zittende adelaar met gespreide vleugels, ketel onderzijde knorren vanuit een onversierde cirkelvorm, soort bladmotief op de overgang naar de steel. Oorspronkelijk klepdeksel met lensvormige bovenzijde waarop een knopje en scharnier die naar de voorzijde opent.

Date:

Period 1810 - 1860

Dimensions:

GeneralHeight1.73 in (4.4 cm)
BowlHeight1.1 in (2.8 cm)
Width0.91 in (2.3 cm)
StemLength1.97 in (5 cm)
Weight26 gram
Characteristics
Pipe type stub stemmed pipe
Pipe shape constricted
Materialsilver (metal)
Techniquechased / embossed
Colourwhite
Finish gegraveerd
Traces of use gerookt
Production
ContinentEurope
Region internationalWestern Europe
CountryFrance (?)
Acquisition
Year 2018
Afgebeeld catalogus Riom , p 5, nr 2.
Exhibition
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "De Zilverschat", 4 juni - 26 augustus 2018, verlengd tot 31 december 2018.