Museum number:

Keyword:

panel pipe with figures

Description:

Tabakspijp van hout met vlakke paneelvorm, de ketel aan de bovenzijde, een gat voor een roer aan de basis. Ketel met vierkante basis gehouden door twee springende honden, eronder verschillende personen, een adelaarskop en andere dieren, langs de onderzijde een figuur met handen aan de kin, een zittende hond en een figuur zonder hoofd, accenten met zwarte verf aangezet, rond de ketel beetje rood. Geheel bedekt met transparante schellak. Origineel buffelhoornen roer met verdikt aanzetstuk en dun eind.

Date:

Period 1850 - 1880

Dimensions:

GeneralHeight2.72 in (6.9 cm)
BowlHeight2.64 in (6.7 cm)
Width1.3 in (3.3 cm)
StemLength3.15 in (8 cm)
Length total4.72 in (12 cm)
Characteristics
Pipe type stub stemmed pipe
Pipe shape figural
Materialcedar? (wood)
Techniquecarved
Colourwhite
Other materialsbuffalo horn (animal material)
Finish lak, transparant, verf, rood en zwart
Traces of use gerookt
Production
ContinentNorth America
CountryCanada
Region nationalQueen Charlotte Islands
EthnicityHaida
Acquisition
Year 2016
Comments
Indertijd vermoedelijk gekocht in een totem shop in Seattle waar native American art werd verkocht dat in een bepaalde stijl was uitgevoerd maar niet noodzakelijkerwijs door de stam zelf werd gemaakt. Van dit stuk is geen tweede exemplaar bekend.
Exhibition
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, permanente presentatie, zaal, vitrine 1, v.a. 2017.