Museum number:

Title:

sample book

Keyword:

album with vignettes of a tobacco factory

Description:

Sample book of paper bound in brown leather binding with on the back in gold "LICHTENBERGER ET COMP. IN SPEYER", the boards with gold leaf ornament border, bound printed sheets with tobacco vignettes interspersed with unprinted paper, bracts of marble paper, inside 35 tobacco vignettes of different nature with the names Lichtenberger & Comp. and single copies with Thorbecke & Comp. in Amsterdam and Zwolle and from Mattheus van Delden & Zoonen in Amsterdam.

Date:

Period 1800 - 1840

Dimensions:

GeneralHeight5.91 in (15 cm)
Width8.07 in (20.5 cm)
Thickness0.79 in (2 cm)
Characteristics
Materialpaper
Techniqueprinted
Colourwhite
Other materialsleather (animal material)
Finish inkt, meerkleuren
Traces of use slijtage
Production
ContinentEurope
Region internationalWestern Europe
CountryGermany
Region nationalRhineland Palatinate
TownSpeicher
MakerLichtenberger (tobacco manufacturer)
Acquisition
Year 2011
Provenance Niemeyer Tabaksmuseum, Groningen, <1970-2011, nr 7.099 (oud nr)
Comments
Tentoonstellingstekst: Monsterboek van de tabaksfabriek Lichtenberger & Comp. te Speyer een plaats niet ver van Heidelberg. De bezitters van deze firma stammen uit een tabaksfabrikantenfamilie die vermoedelijk uit Zwolle afkomstig is doch ook vooral in Amsterdam kennelijk veel zaken deden en winkels exploiteerden. Na de consolidatie van de firma in Speyer bleven zij veel tabak naar Nederland leveren en de oude Hollandse merken voeren. Tot ver in de vorige eeuw was het merk "De Post" heel bekend. De oude merken kregen de toevoeging "In Speyer", achterin het boek bevinden zich merken met de toevoeging "Königliche Bayerische Privilegierte Tabakfabrick", het betreft hier merken bestemd voor levering naar Beieren waar toen een tabaksmonopolie bestond.