Museum number:

Keyword:

rifle butt decoration

Description:

Pijpenkas van koloniaal origine met de vorm ontleend aan een pistool. In de loop van het pistool is een holte uitgespaard voor de pijpensteel, de kolf biedt ruimte aan de pijpenkop. De opliggende loop schuift met een dubbele inkeping over de lade ter afsluiting van de kas. Onder de loop als decoratie een laadstok met vier ribben. Aansluitend en op de plaats van de trekkerplaat een vlak reliëfornament. Kolf met bolle ribben, de kolfkap een koepelvormige knoop met radiale cannelures en centraal een knopje uitgewerkt als een imitatie schroef.

Date:

Period 1700 - 1730

Dimensions:

GeneralHeight2.28 in (5.8 cm)
Length12.2 in (31 cm)
Characteristics
Materialebony (wood)
Techniquecarved
Colourblack
Traces of use slijtage
Production
ContinentAsia
Region internationalSouth Asia
CountrySri Lanka (?)
Acquisition
Year 1992
Provenance Delft, kunst en antiekbeurs
's-Gravenhage, Hooykaas Fine Arts BV, 1992
Comments
Gezien de binnenruimte bestemd voor een korte pijp van de porseleine kwaliteit met trechtervormig model zoals in de periode 1690-1735 in gebruik zijn. Een grove kwaliteit pijp past zelden, aangezien de stelen onvoldoende recht zijn. Vgl. J.B. Kist, Mustket, roer & pistolet, 's-Gravenhage, 1974, afb 97. Pistool met vergelijkbare kolfkap.
Literature
Benedict Goes (Benedict Goes), 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 23, foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes (Benedict Goes), The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 23, foto. Dit exemplaar.
Ruud van der Neut, Toeback & toebehoren. Baarn, 2001. foto. Dit exemplaar.
Exhibition
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, zaal, vitrine 2, v.a. 2001.